חשיבות התנועה בגיל הרך
חשיבות התנועה בגיל הרך
מאת: נורית לרון כלב, מורה לתנועה לגיל הרך
התנועה היא צורך קיומי של האדם, השנה הראשונה של חיי האדם
היא המכריעה בהתפתחות המוטורית והתחושתית. מפני שבשנה
זאת היחסים בין התהליך התחושתי ( הצורה שבה רואה האדם )
והתהליך המוטורי ( הצורה שבה מתנועע האדם ופועל בעולם )
מתבססים. זהו הבסיס כיצד יפעל האדם במהלך חייו.עד גיל 7 לומד
הילד לארגן את המידע התחושתי שהוא קולט.
מה המרחק לחפץ המסוים?
מהו הרעש שהוא שומע?
איזו צורה יש לצעצוע?
ככל שהוא מתנסה הוא לומד לארגן במוחו את המידע, הוא לומד
מהניסיון, מהתחושה שאותה הוא חווה בפעולה מסוימת.
למידה, מחשבה, יצירתיות ואינטיליגנציה כוללים לא רק את המוח,
אלא את כל הגוף כולו. תחושות תנועות רגשות ותיפקודי מוח
משולבים, בסיסם בגוף. התכונות האנושיות אינן יכולות להתקיים
בנפרד מהגוף. הרעיונות שלנו, המושגים שלנו מתפתחים
מהתנסויות תחושתיות ותנועה. כשיש קושי במערכות התחושה,
בתגובות התחושתיות, בעיבוד תחושות, או שישנם קשיים מוטוריים, לא יהיו לילד את אלפי ההתנסויות שגורמות להתפתחותו.
לכן חשוב כל כך לאפשר לתינוק ולילד בגיל הרך את מירב האפשרויות התנועתיות והתחושתיות כדי להרחיב את הבסיס ,וכדי להכיר אפשרויות אחרות לפעולות.
כל התפתחותו של הילד נעשית דרך תנועה, דרכה מפתח הילד את תפיסת גופו , את תמונת גופו במוח, ללא תפיסה זאת לא יוכל הילד לתפקד ביעילות. נוסף לכך מפתח הילד את שריריו, קואורדינציה של אברי הגוף. את תפיסת המרחב, התמצאות במרחב.
הוא חווה התנסויות תחושתיות שונות שמפתחות אף הן את המוח. למשל: הושטת יד כדי לקחת חפץ, הילד לומד עד לאן לשלוח את ידו— אומדן מרחק,
עיניו לומדות להתכוונן לכיוון המטרה — קואורדינציה עין יד מתפתחת,
כשהילד נוגע בחפץ הוא חש את מרקמו, גודלו , משקלו, הוא מריח אותו טועם אותו, כל חושיו פועלים כצוות כדי לקדם ולפתח את המיומנויות שנחוצות לתיפקוד מלא בחיים.
כל הלמידה שלנו נעשית במוח, אך הגוף הוא המכשיר שבאמצעותו נרכש הידע. שניהם המוח והגוף מופעלים יחד ע"י מערכת העצבים המרכזית, שניהם מסתמכים על המידע ממערכות התחושה,
יש לנו שלושה תהליכים משמעותיים לתיפקודו של האדם:
1) איך הוא קולט—הדרך שבה אנו קולטים דרך חושינו.
2) איך הוא מעבד את המידע שנקלט.
3) איך הוא מגיב למידע , הדרך שבה אנו משתמשים בגופינו, במחשבותינו, כדי לתכנן ולבצע תגובה למידע שנקלט.
ככל שהילד יתנסה במגוון רחב של פעילויות תנועתיות התפתחותו תהיה טובה יותר
לכן יש לאפשר לילד התנסויות מגווונות, תנועתיות ותחושתיות,כדי שיוכל לארגן את גופו בצורה טובה, לתכנן את תנועותיו ביעילות,
כדי שפעולותיו ותיפקודיו יהיו יעילים.
לייעוץ ויצירת קשר : נורית לרון כלב nurit_la@hotmail.com
0524460382 , 099580182