כיצד הפעילות בג'ימבוקס מקדמת מיומנויות מוטוריות

מאת: דנה אלפרון M.A פסיכולוגיה התפתחותית

המשחק בג'ימבוקס מעודד את השגת אבני ההתפתחות המוטורית של התינוק והפעוט מלידתו, עם ערך מוסף של הנאה ויצירתיות בסביבה רב חושית. הג'ימבוקס מאפשר לתינוק ולפעוט התנסות במגוון פעילויות מוטוריות, אשר חיוניות להתפתחותו: 
זחילה במנהרה/תמרון במעבר צר, ירידה וטיפוס על מדרגות ועליה וירידה ממדרגה אחת, בנייה בקוביות גדולות, עלייה גלישה במגלשה, שמירה על שיווי משקל,משחק בכדורים: זריקה, תפיסה וגלגול ועוד ככל שהתינוק יתנסה יותר, כך ישכלל את יכולותיו ויוכל להתקדם ולהשיג תנועות איכותיות מורכבות ומתואמות יותר.

בנוסף לפיתוח ולשכלול תחומי המוטוריקה הגסה, הג'ימבוקס מקדם השגתן של מגוון מיומנויות נוספות החשובות להתפתחות התינוק והפעוט: תפיסה חזותית ומרחבית, מוטוריקה עדינה, קואורדינציית עין-יד, דימוי גוף וחשיבה. הג'ימבוקס מאפשר גם הזדמנות למשחק חברתי ומפתח את תחושת המסוגלות והבטחון העצמי.

כיצד הפעילות בג'ימבוקס מקדמת את כל המיומנויות הללו? 

תחומי ההתפתחות השונים קשורים זה בזה. ההתפתחות המוטורית מתחילה בפיתוח השליטה על השרירים הגסים : שרירי הצואר, הכתפיים, הרגליים, הידיים ועוברת לשליטה בשרירים העדינים, כמו שליטה בשרירי האצבעות.
קיימים קשרים בין הפעילות האינטלקטואלית, הפעילות הרגשית לבין תנועתיות הגוף. תנועה משמשת לכל אחד ובמיוחד לילדים קטנים, כלי לביטוי הרגשות. למשל, ילד שמח או מתרגש מבטא זאת לעיתים בריצה ובקפיצות.
דרך התנועה וההתנסות בחושים השונים מתפתחת גם החשיבה, השפה ומערכת המושגים של הילד. למשל, דרך ההליכה והקפיצה, הילד לא משפר רק את המוטוריקה הגסה, אלא גם לומד מושגים של: מרחק, שטח וגודל ומפתח את הבנת הרצף על ידי שימוש והמחשה של מושגים, כמו: לפני/ אחרי. דרך חוש הראייה הוא לומד מושגים כמו גדול/ קטן, קרוב/ רחוק ועוד.
המשחק בג'ימבוקס עם ההורה או ילד נוסף מאפשר גם את פיתוח המשחק החברתי. המשחק החברתי הראשון הוא משחק ה- 'קו-קו' המוכר והמהנה עבור כל תינוק ופעוט. מרכיבי המוצר מאפשרים לשחק במשחק זה שוב ושוב בדרכים מגוונות ויצירתיות. בשלב מאוחר יותר הפעוט יכול ללמוד חוקים וכללים חברתיים ראשונים, כמו: לחכות בתור בעליה למדרגות, למגלשה ועוד.
ככל שהפעוט צובר יותר התנסויות ומשכלל את יכולותיו, תחושת המסוגלות שלו עולה ומתפתח הבטחון ביכולותיו.

להתייעצות ויצירת קשר: דנה אלפרון dana_alp@walla.com
image_printPrint
גלילה לראש העמוד